Outsourcing ut – Cloudsourcing inn

Outsourcing ut – Cloudsourcing inn

Næringslivet har siden tidenes morgen bygget på en enkel resept – foredle råvarer og skape merverdi. Oppskriften i dag er den samme, jo mer du kan oppnå utover din egeninnsats, desto større verdiskapning. Og dagens råvarer er i stadig større grad digitale, enten man produserer varer eller tjenester.

«Fokus på egen kjernevirksomhet og tjenesteutsetting av alt som ligger utenfor har lenge vært fasiten, spesielt innen IT drift. Men hvor relevant er tradisjonell outsourcing idag, med all verdens skytjenester kun noen få tastetrykk unna?» 

Sist ut med «cloud first»?

Det påstås at Norge er en sinke i forhold til adopsjon av skytjenester. Det er nok en sannhet med modifikasjoner, da Norge både har en høy datasenterandel og lang tradisjon med tjenesteutsetting i privat og offentlig sektor. At såpass mange har tjenesteutsatt IT driften er også en grunn til at norske bedrifter ikke har valgt «cloud first».

Jeg har tidligere ment at man ikke skal legge tjenester ut i skyen for enhver pris og står ved det fortsatt. For 3-4 år siden var det mange som flyttet sine programmer til skyen og kun opplevde å få tregere systemer tilbake.

I dag mener jeg at «skyen først»-strategi virkelig gir mening. Høyere innovasjonstakt, teknologisk modenhet og flere åpne standarder er blant de viktigste argumentene for dette. 

Ikke minst tilfører skyen innhold som man ikke uten videre kan skape i egne datasentere. Gjennom sine enorme datamengder bringer nettskyen en form for kollektiv intelligens med tilnærmet ubegrenset potensiale for de som vet å utnytte det.

Å stå på skuldrene til kjemper

Nesten all verdiskapning bygger på andres verdier, det kan være kunnskap, varer såvel som tjenester. Selskaper som Uber, AirBNB, Amazon og Alibaba har skapt enorme verdier uten eierskap til produktene de formidler. De har lykkes i å skape nye tjenester og vinne markeder gjennom innovasjon og hurtighet. Men suksessen hadde ikke kommet hvis ikke disse gigantene kunne bygge på andres innovasjoner. De har først og fremst vært flinke på å utnytte teknologi til å skaffe seg et forsprang.

Bli bedre på det andre er best på

De industrielle revolusjoner i forrige årtusen skapte store omveltninger. Kun de som viste evne til omstilling og erstattet manuelle arbeidsmetoder med maskiner og samlebånd overlevde. Den pågående digitaliseringen av samfunnet vil ha like stor påvirkning, der de som lykkes i å utnytte nye markedsmuligheter blir fremtidens vinnere.

Skytjenestene er dagens industrielle samlebånd, der man kan bygge på hverandres kontinuerlige verdiskapning og innovasjon.

Bli en nettverksbedrift – «connected, always on»

Moderne virksomheter som er tilpasningsdyktige overfor endringer har ofte et velutviklet økosystem med leverandører og partnere. Mange har forkastet den hierarkiske, byråkratiske organisasjonsmodellen til fordel for en nettverksorganisering med distribuert ansvar og myndighet.

Fremtidens vinnere er de som klarer å utnytte kompetanse og kapasitet også utenfor bedriftens vegger. En nettverksbedrift er skalerbar, dynamisk og tilpasningdyktig. Den har foruten egen humankapital tilgang til en global ressurspool av menneskelig og digital arbeidskraft.

Denne ressurspoolen har fått navnet nettskyen, og består av millioner av bidragsytere i form av tjenesteleverandører, maskiner og brukere i et kognitivt kollektiv – en stadig mer intelligent sky.

Du kan ta hevd på din del av den intelligente sky og bli en nettverksbedrift med anycloud

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *